Igår besökte jag och Sören Ödmark Stöde skola. Skolan ligger i framkant vad gäller det digitala klassrummet. Matematiken använder sig av det flippade klassrummet, de traditionella föreläsningarna har ersatts av korta filmer som eleven tagit del av innan lektionen, tiden i klassrummet används för att resonera kring matematiska lösningar. Bloggar används flitigt och eleverna blir motiverade och fokuserar på att texterna ska blir riktigt bra, just eftersom det är på riktigt med verkliga mottagare. Idrotten använder bland annat gamification för att få orientering att bli en sann utmaning. Bildlärarens blogg inspirerar till kreativitet och används för att eleverna ska få bra koll på processen fram till en färdig målning. Formativ bedömning verkar vara ett nyckelord på skolan. Ett riktigt inspirerande besök och många goda exempel att ta med sig. Vill du lyssna till när kristdemokraten Sören Ödmark, från Stöde, intervjuar matematikläraren Peter Blomqvist så har du en film, i alla enkelhet, på min youtube-kanal. Direktlänk: http://youtube.be/pnLWo7vf66Q
KD besöker digitala klassrummet i Stöde http://t.co/dNNCwmBOzQ